در سومين هفته آذرماه، دلار نه‌تنها مسير افزايشي دو هفته پيش را ادامه نداد، بلکه بيش از ۱۰ درصد از ارزش خود را طي ۶ روز کاري از دست داد. سکه تمام بهار آزادي نيز هفته کاهشي را پشت سر گذاشت؛ با اين تفاوت که بسيار کمتر از شاخص ارزي افت قيمت را تجربه کرد. روز پنج‌شنبه، دلار پس از ۵ روز کاهش متوالي مسير خود را تغيير داد و با ۱۰۰ تومان افزايش روي عدد ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان قرار گرفت. البته اين افزايش تنها تسکين جزئي براي نوسان‌گيران بازاري بود که طي يک هفته به ازاي هر دلار حدود ۴/ ۱۰ درصد ضرر را متحمل شدند. در مقابل، در بازار سکه، اين فلز گرانبها، روز پنج‌شنبه دومين افزايش متوالي خود را ثبت کرد و با ۵۰ هزار تومان افزايش به قيمت ۳ ميليون و ۶۴۰ هزار تومان رسيد. سکه پنج‌شنبه دو  هفته پيش روي قيمت ۳ ميليون و ۸۶۰ هزار تومان به کار خود پايان داده بود؛ در نتيجه طي هفته گذشته با افت ۶/ ۵ درصدي مواجه شد. کاهش ناهمسان قيمت سکه در مقابل نزول دو رقمي شاخص ارزي موجب شد حباب فلز گرانبهاي داخلي به بيش از ۳۰۰ هزار تومان برسد. سکه دو هفته پيش نيز در‌حالي‌که دلار تنها ۴دهم درصد افزايش قيمت را تجربه کرده بود، نزديک به ۳ درصد افزايش قيمت را به ثبت رساند.  به گفته برخي فعالان، ۵ ضلع در بازار سکه مانع از آن شده‌اند که اين فلز گرانبها متناسب با دلار کاهش قيمت را تجربه کند.  به باور شماري از فعالان، اولين ضلع يا به‌عبارتي مهم‌ترين دليلي که موجب مقاومت معامله‌گران بازار سکه شده است، به انتظارات آنها بازمي‌گردد. اين دسته باور دارند، قيمت دلار در يک فضاي هيجاني در مسير کاهشي قرار گرفته است و مي‌تواند به صورت غافلگيرانه مسير خود را تغيير دهد. به گفته بازيگران باتجربه بازار، در چنين شرايطي سکه‌بازان تصميم مي‌گيرند با احتياط بيشتري در موقعيت فروش قرار بگيرند و بيشتر تماشاچي وضعيت بازار باشند. در اين ميان، عده‌اي باور دارند، عرضه در دسترس و راحت در بازار ارز موجب شده است که نوسان‌گيران نتوانند قيمت‌هاي بازار را دچار تغييرات بي‌بنياد کنند؛ ولي در بازار سکه عرضه‌اي به شکل بازار ارز وجود ندارد. در واقع در بازار سکه، بسياري از معامله‌گران براي اينکه از ارزش دارايي خود حفاظت کنند، تمايلي ندارند که در موقعيت فروش قرار بگيرند. آنها خطر عرضه مستقيم و در دسترس سکه را نيز در مقابل خود نمي‌بينند. ضلع سومي که از نظر معامله‌گران از قيمت سکه و طلا تا حدي محافظت مي‌کند تقاضاي مصرفي است که معمولا پس از ماه‌هاي محرم و صفر در اين بازار بيشتر مي‌شود.

برخي ديگر از معامله‌گران باور دارند، افزايش بهاي اونس در بازارهاي جهاني موجب شده است که سکه بازان تا حدي رفتار احتياطي را در برابر کاهش قيمت‌ها پيشه کنند. برخي از معامله‌گران داخلي باور دارند، تنش‌هاي جهاني به اندازه‌اي بالاست که مي‌توان باز هم شاهد افزايش قيمت بيشتر طلاي جهاني بود. طلاي جهاني طي هفته گذشته به مرز مهم هزار و ۲۵۰  دلاري نيز نزديک شد. با اين حال، بيشتر معامله‌گران عنوان مي‌کنند اونس در ۹ ماه اخير نقش اساسي را در انتظارات معامله‌گران بازار داخلي ايفا نکرده است.

در کنار اين، برخي از معامله‌گران باور دارند شرايط امنيتي در بازار ارز نسبت به بازار سکه بيشتر است. از نظر آنها برخي معامله‌گران سنتي همچنان در اين گونه شرايط ترجيح مي‌دهند به جاي بازار ارز، به معاملات بازار سکه و طلا وارد شوند؛ چرا که اين گونه تصور مي‌کنند ريسک معامله در اين بازار بسيار کمتر از بازار ارز است.  در‌حالي‌که از نظر شماري از فعالان، اين پنج ضلع مانع از آن شده‌اند که قيمت سکه افت زيادي را تجربه کند، عده ديگري از معامله‌گران باور دارند، در صورتي که دلار طي اين هفته روند افزايشي را تجربه نکند، قيمت سکه با افتي به مراتب بيشتر از هفته‌‌هاي گذشته مواجه خواهد بود.

13 (3)