سهم معاملات ديروز هم از اين رشد بيش از ۳/ ۲ درصد است. اين رشد دماسنج اصلي بورس تهران طي معاملات روز گذشته درحالي بود که نماگر هموزن با اثرپذيري يکسان از نمادها حدود ۶/ ۱ درصد به ارتفاع خود افزود. شتاب بيشتر رشد دماسنج اصلي بازار در قياس با شاخص هموزن در پي اقبال بيشتر سهامداران به نمادهاي بزرگ و عموما کالامحور بورس تهران در روز گذشته بود. با رشد روز گذشته بازدهي بورس تهران از ابتداي سال‌جاري به ۱۶۵ درصد رسيد. اين درحالي است که طي همين مدت نماگر هموزن با رشد بيش از ۳۶۲ درصدي همراه شده است.

ديروز جايگاه‌هاي بالاي فهرست نمادها با بيشترين اثرگذاري بر شاخص کل در انحصار بزرگ‌ترين بنگاه‌هاي بورسي قرار گرفت. در صدر اين فهرست «فولاد» به‌عنوان دومين نماد بزرگ بازار قرار داشت. سهام فولادمبارکه اصفهان از نيمه معاملات ديروز مازاد تقاضا در سقف قيمتي مجاز روزانه (صف خريد) را تجربه مي‌کرد. در پايان معاملات روز گذشته اين نماد با رشد بيش از ۴ درصدي ارزش بازار توانست اثرگذاري مثبت ۹۳۱ واحدي بر نماگر اصلي بورس تهران داشته باشد. «فارس» نيز به‌عنوان بزرگ‌ترين شرکت بورسي (به لحاظ ارزش بازار) در روز گذشته ۱/ ۳ درصد به ارزش بازار خود افزود و به همين واسطه توانست موجب حمايت ۸۱۵ واحدي از شاخص کل شود. سومين نماد بورسي با بيشترين ارزش بازار هم در روز گذشته سومين نماد با بيشترين اثرگذاري بر دماسنج اصلي بازار بود. «فملي» در ساعت پاياني معاملات روز گذشته صف خريد را تجربه مي‌کرد و در پايان بازار به‌واسطه رشد ۹/ ۳ درصدي قيمت پاياني (قيمت سهم در طول يک جلسه معاملاتي) توانست حمايت ۶۸۹ واحدي از شاخص کل به‌عمل آورد. از ديگر نمادهايي که ديروز سهم زيادي در رشد ۱۰ هزار و ۷۶۲ واحدي شاخص کل داشتند مي‌توان به «پارس»، «واميد»، «کگل»، «شتران» و «شبندر» اشاره کرد.

در اغلب جلسات معاملاتي اخير محوريت بازار سهام با نمادهاي خودرويي و بانکي بود. اما در روز گذشته اين صنايع کاموديتي‌محور بازار بودند که بازوي اصلي رشد بورس تهران بودند. در اين بين فلزات اساسي حدود ۵۳۶ ميليارد تومان از ۳ هزار و ۹۲۷ ميليارد تومان معامله خرد بورس تهران را به خود اختصاص داد و در صدر فهرست صنايع با بيشترين ارزش معاملات قرار گرفت. به‌واسطه اين حجم از معاملات متوسط قيمت‌ها در اين صنعت بيش از ۵/ ۳ درصد رشد کرد. اين رشد شاخص صنعت در پي افزايش ارزش بازار ۱۹ نماد از ۲۲ نماد اين صنعت بورسي بود.

دومين صنعت با بيشترين ارزش معاملات در روز گذشته گروه خودرو و ساخت قطعات بود. نمادهاي اين گروه در مجموع ۵۳۴ ميليارد تومان معامله شدند. درحالي بسياري از نمادهاي کوچک‌تر اين صنعت با رشدهاي بالايي همراه شدند که به‌دليل افت ارزش بازار بزرگاني مانند «خودرو» و «خپارس» شاخص اين صنعت تنها ۴/ ۰ درصد به ارتفاع خود افزود. در اين گروه «خرينگ» پس از انتشار اطلاعات حاصل از کنفرانس خبري در روز گذشته بازگشايي شد. شرکت رينگ‌سازي مشهد در اين اطلاعيه گفته است قيمت فروش محصولاتش به تبع بالا رفتن بهاي تمام شده افزايش خواهد يافت. همچنين «خرينگ» در اطلاعيه مذکور ورود به حوزه توليد لاستيک در کنار رينگ را کاملا قابل توجيه دانست. اين نماد در روز گذشته ۶/ ۹ درصد ديگر رشد کرد تا بازدهي آن از ابتداي بهمن ماه به ۶۸ درصد برسد. در اين گروه «ختوقا» نيز در عصر روز شنبه خبر از پيشنهاد افزايش سرمايه توسط هيات‌مديره اين شرکت داد. طبق اطلاعيه شرکت گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران اين افزايش سرمايه ۱۲۴۴ درصدي از محل تجديد ارزيابي دارايي‌ها و به منظور اصلاح ساختار مالي شرکت خواهد بود.

از ديگر صنايع جالب توجه در معاملات روز گذشته مي‌توان به کانه‌هاي فلزي، فرآورده‌هاي نفتي، محصولات شيميايي و بانک‌ها اشاره کرد. معدني‌ها در روز گذشته همراه با ۱۸۳ ميليارد تومان معامله به رشد بيش از ۲/ ۳ درصدي شاخص صنعت دست يافت. در گروه فرآورده‌هاي نفتي هم به‌واسطه ۲۲۵ ميليارد تومان معامله شاهد رشد بيش از ۷/ ۳ درصدي متوسط قيمت‌ها بوديم.

شيميايي‌ها نيز در روز گذشته با ۴۲۶ ميليارد تومان معامله سومين صنعت بورسي با بيشترين ارزش معاملات بودند. شاخص اين صنعت نيز در روز گذشته با رشد ۳/ ۳ درصدي همراه شد. اما در گروه بانک‌ها با وجود ۲۴۷ ميليارد تومان معامله نماگر صنعت مسير نزولي را پيمود و بيش از ۲/ ۰ درصد از ارتفاع خود را از دست داد.

«پاکشو» عصر روز شنبه در گزارشي اعلام کرد: بازرس قانوني طي بررسي خود نسبت به رعايت مفاد ماده ۱۲۹ قانون تجارت درخصوص خريد ۲۰ درصد از سهام شرکت آريان کيميا تک (سهامي خاص) از گروه صنعتي گلرنگ (سهامي خاص) به مورد خاصي برخورد نکرده است. طبق اطلاعيه افشاي اطلاعات با اهميت «پاکشو»، اين شرکت در ۱۳ مهر ماه سال‌جاري ۱۰۰ ميليون سهم شرکت آريان کيميا تک (سهامي خاص) را به مبلغ ۵/ ۹۸ ميليارد تومان از گروه صنعتي گلرنگ خريداري کرده است.

روز گذشته «فولاد» با ۱۸۰ ميليارد تومان معامله، پرمعامله‌ترين نماد بورس تهران بود. بعد از فولادمبارکه «خپارس» با ۱۲۳ ميليارد تومان معامله در جايگاه دوم قرار گرفت. از ديگر نمادهايي که در روز گذشته معاملات با ارزشي داشتند مي‌توان به «خساپا» با بيش از ۹۴ ميليارد تومان معامله، «خودرو» با حدود ۸۵ ميليارد تومان معامله و همچنين ملي مس ايران با ارزش معاملات ۸۵ ميليارد توماني اشاره کرد.

ترين‌هاي بورسترين‌هاي فرابورساخبار مجامع
صنايع بورسيشرکت‌هاي بورسيبازار نفت
بازار طلابازار فلزاتبازار پتروشيمي‌ها
بورس کالاشاخص‌هاي بورستحليل بورس