OK

عباس وفادار/ افزايش ارزش شرکتها و قيمت سهام

درآمدهاي حاصل از فروش نفت همواره تکيه‌گاه محکمي براي بودجه دولت محسوب مي‌شد که‌ در سال‌هاي اخير با توجه به کاهش فروش نفت در پي تحريم‌هاي اعمال شده،‌ کاهش يافته است

عباس وفادار/ افزايش ارزش شرکتها و قيمت سهام

امتياز: Article Rating

عباس وفادار-افزايش ارزش شرکت‌ها و قيمت سهام

هفته نامه اطلاعات بورس مورخ 5 بهمن ماه 1398

فشار مالياتي بر شرکت‌هاي بورسي و توليدکنندگان وارد مي‌شود؟

درآمدهاي حاصل از فروش نفت همواره تکيه‌گاه محکمي براي بودجه دولت محسوب مي‌شد که‌ در سال‌هاي اخير با توجه به کاهش فروش نفت در پي تحريم‌هاي اعمال شده،‌ کاهش يافته است. در لايحه بودجه سال آينده پيش‌بيني شده که بيشتر از 60 درصد از درآمدهاي نفتي نسبت به بودجه امسال کاهش يابد که اين رقم ميزان قابل توجهي از قدرت مانور دولت بر درآمدهاي نفتي را از آن مي‌گيرد. دولت بار سنگين پيشگيري از کسري بودجه سال99 را بر دوش ماليات، فروش و واگذاري اوراق مالي گذاشته است.در اين لايحه پيش‌بيني شده که درآمد حاصل از دريافت ماليات نسبت به سال جاري افزايش يابد.از ميزان ۴۸۴ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان بودجه عمومي که در لايحه بودجه سال آينده لحاظ شده است، نزديک به نيمي از آن يعني حدود ۲۰۸ هزار ميليارد تومان از محل درآمدهاي مالياتي تأمين خواهد شد.

برخي کارشناسان تاثير افزايش درآمدهاي ماليات بر عايدي و نقل و انتقال سهام که در لايحه بودجه99 پيش‌بيني شده را باعث افزايش فشار مالياتي بر شرکت‌هاي بورسي و توليدکنندگان مي‌دانند و تاثير آن را منفي قلمداد مي‌کنند. برخي نيز اثر اين افزايش را بسيار ناچيز دانسته و معتقدند خللي در بازار سرمايه ايجاد نخواهد شد. بررسي جزئيات لايحه بودجه سال ۹۹ کل کشور نشان مي‌دهد که درآمدهاي مالياتي با رقم ۱۹۸ هزار ميليارد تومان، با رشد 12 درصدي نسبت به سال قبل ۳۵ درصد از کل منابع بودجه را به خود اختصاص داده‌است.همچنين در اين روند درآمد ماليات بر نقل و انتقال سهام در سال ۹۹ حدود ۲/۲ هزار ميليارد تومان برآورد شده که نسبت به سال قبل حدود سه برابر افزايش را نشان مي‌دهد.

 

افزايش ارزش شرکت‌ها و قيمت سهام

 

عباس وفادار، مديرعامل مؤسسه حسابرسي آزمون پرداز ايران مشهود گفت: نرخ ماليات نقل و انتقال سهام در بودجه سال آينده تغييري نداشته است. ارقام موجود در لايحه بودجه99 نشان مي‌دهد با توجه به اين‌که نرخ ماليات تغييري نداشته، اما پيش‌بيني مي‌شود حجم معاملات بيش از2 برابر افزايش داشته باشد.

وفادار با اشاره به اينکه نرخ ماليات بر نقل و انتقال سهام در حال حاضر5/0 در هزار است و تغييري نداشته، افزود: اما عددي که در بودجه پيش‌بيني شده، افزايش درآمد مالياتي است که در واقع دولت پيش‌بيني ‌مي‌کند با اين نرخ، حجم معاملات سهام افزايش ‌يابد.اين افزايش هيچ‌گونه تاثيري بر بازار سرمايه ندارد،‌چرا که نرخ تغييري نداشته است. عضو سابق شوراي عالي جامعه حسابداران رسمي ادامه داد: موضوعي که در حال حاضر اهميت فراوان دارد اين است که به نظر مي‌رسد در بودجه سال آينده دولت درآمدها را غيرقابل تحقق در نظر گرفته است. با اين حساب اين موضوع مطرح مي‌شود که ممکن است درآمد حاصل از ماليات نقل و انتقال سهام نيز غيرقابل تحقق باشد که اگر چنين باشد دولت را با کسر بودجه مواجه خواهد کرد.

 وي افزود:همچنين با تحقق اين موضوع، بار تبعي کسري بودجه بر ساختارهاي اقتصادي وارد مي‌شود. البته با توجه به اين که قيمت سهم براساس ارزش معاملاتي است و با در نظر گرفتن اين موضوع که افزايش قيمت سهم باتوجه به تورم موجود، منجر به بالا رفتن ارزش شرکت‌ها مي‌شود،‌ ممکن است در حجم معاملات تغيير قابل توجهي ايجاد نشود. اما در مبلغ معاملات به علت افزايش قيمت سهام (اين افزايش ارزش شرکت‌ها) قابل لمس خواهد بود.

مديرعامل مؤسسه حسابرسي آزمون پرداز بيان داشت: محقق شدن درآمد مالياتي مدنظر به افزايش حجم و ارزش معاملات بستگي دارد. همچنين با توجه به اين‌که قيمت سهام افزايش مي‌يابد احتمال دارد که مبلغ معاملات افزايش يابد و بالطبع ميزان ماليات نيز بيشتر مي‌شود. در مجموع مي‌توان گفت آثار غيرمستقيم اين موضوع مي‌تواند محقق نشدن اين بودجه توسط دولت باشد که کسر بودجه حاصل از آنحاصل از آن باعث به وجود آمدن رکود در بازار خواهد شد و به طور غير مستقيم معامله سهم را تحت تاثير خود قرار مي‌دهد.



1398/11/07

Bookmark and Share   شماره خبر :6261 تعداد بازدید :1517

درج نظرات اخبار

نویسنده *
نظر *
کد ویژه
کد امنیتی
Captcha reload