OK

۲۰ سال با جامعه حسابداران رسمي / غلامرضا شجري

در طول ۲۰سال ورود جامعه حسابداران رسمي به عرصه ارائه خدمات حرفه‌اي از سوي اعضاي آن، اين حرفه با تهديدها و چالش‌هاي زيادي روبه‌رو بوده است

۲۰ سال با جامعه حسابداران رسمي / غلامرضا شجري

  

 

در طول ۲۰سال ورود جامعه حسابداران رسمي به عرصه ارائه خدمات حرفه‌اي از سوي اعضاي آن، اين حرفه با تهديدها و چالش‌هاي زيادي روبه‌رو بوده است. با اين حال، سال‌هاي اخير تا به امروز به طور منحصربه‌فردي براي حرفه ما سخت بوده است. تلاقي مشکلات با يکديگر، از جمله همه‌گيري کوويد-۱۹، تورم کم‌سابقه، بي‌اقبالي به حرفه و نرخ مثبت خروج از آن، نقصان نرخ‌هاي حق‌الزحمه در مقايسه با سراسر گيتي، کم‌لطفي حاکميت در اصلاحات موردنياز ساختار جامعه حسابداران رسمي، ضربات شديد بازار سرمايه به سهامداران، رکوردشکني تنبيهات انضباطي حسابداران رسمي در دستگاه‌هاي نظارتي به‌واسطه اشکالات عديده در قواعد تنبيهات و در نهايت شدت گرفتن مطالبات اعضا از ارکان و فاصله انتظارات ذي‌نفعان فراتر از يک گفتمان ساده و مشهود، شکنندگي اين حرفه را تسريع بخشيده است. برخي از اين عوامل، عميق‌‌‌ترين شکاف‌‌‌ها و ضربات را بر پايه‌‌‌هاي اعتماد به جامعه حسابداران رسمي وارد کرده است. البته اين مشکلات ما را وادار کرده است تا قدرت و انعطاف‌‌‌پذيري خود را تقويت کنيم، اما بسياري از موسسات حسابرسي در شرف حذف ناخواسته از صحنه نظام مالي کشور هستند.

بايد بررسي کنيم که چه چيزي در مقياس جهاني موثر بوده و چه چيزي اشتباه رخ داده است. بايد بدانيم در کجا ممکن است همه نياز داشته باشيم با دقت بيشتري گوش کنيم و تفکر خود را تطبيق داده و اعمال خود را تغيير دهيم. به طور خاص لازم است موسسات و ارکان جامعه مجددا ارزيابي کنند که استراتژي ما چگونه عمل کرده است، چگونه افراد و فرآيندهاي ما سازگار شده‌اند و چگونه کيفيت و تعهد به مشتريان مي‌تواند به ما کمک کند تا تحت فشار شرايط فوق‌العاده، پاسخگويي مناسبي داشته باشيم و بهبود مستمر را در دستور کار خود قرار دهيم.

بر اساس چشم‌انداز پيش‌رو، بر اين باورم که موسسات حسابرسي در ايران، طي سه تا پنج سال آينده به دليل پيشرفت فناوري، شاهد اختلال بزرگي خواهند بود؛ بنابراين موسسات و جامعه حرفه‌اي ما بايد اين زمان را به عنوان يک فرصت و سرمايه‌گذاري ببيند و دولت نيز روند اين پيشرفت را تسريع کند.

متاسفانه جامعه حرفه‌اي ما ظرف ۲۰سال گذشته به‌گونه‌اي اداره شده که به دليل ذات محافظه‌کاري خود قادر و مايل نبوده است به يک مدل آينده‌نگرتر که نياز به تفکر نوآورانه زيادي دارد، دست يابد. بنابراين با تاسف مجدد، برخي از عملکردهاي موسسات و جامعه حرفه‌اي براي پشتيباني از رفع چالش‌هايي که در حال حاضر با آن مواجه هستيم، ساختاري ندارند.

نشانه‌‌‌ها حاکي از آن است که اقدامات مختلف ارکان جامعه حسابداران رسمي و موسسات، همراه با ساختار نسبتا قديمي و ضعيف، عمدتا براي رفع بحران است که خود در آينده اختلال‌زا خواهد شد؛ پس کليد رشد ما در ارائه چشم‌اندازي با تجديد ساختاري آي‌تي‌محور خواهد بود و راه دومي وجود ندارد؛ چرا که بحران‌هاي نو راه‌حل‌هاي نوآورانه مي‌خواهند.


1400/09/20

Bookmark and Share   شماره خبر :6435 تعداد بازدید :706

درج نظرات اخبار

نویسنده *
نظر *
کد ویژه
کد امنیتی
Captcha reload