OK

دکتر عباس هشي/ دولت مانع سقوط دلار است

اگر دولت نقش بازارساز را بازي نمي‌کرد و اجازه مي‌داد دلار از ۱۱ هزار تومان پايين‌تر بيايد، به طور قطع پيامدهايش براي اقتصاد کشور بهتر بود.

دکتر عباس هشي/ دولت مانع سقوط دلار است


دکتر عباس هشي- خبرگزاري دانشگاه آزاد اسلامي آنا مورخ 19 آبانماه 97

موضوع: دولت مانع سقوط دلار است

يک کارشناس اقتصادي درباره ورود ارز حاصل از فروش محصولات غيرنفتي گفت: برخي دلاردوست‌ها، ارزي وارد بازار نکردند


عباس هُشي عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد بهشتي در گفتگو با خبرنگار بورس و بانک گروه اقتصادي خبرگزاري آنا در پاسخ به اين سؤال که وضعيت فعلي بازار ارز نتيجه عملکرد چه نهادي است؟ گفت: اگر دولت نقش بازارساز را بازي نمي‌کرد و اجازه مي‌داد دلار از ۱۱ هزار تومان پايين‌تر بيايد، به طور قطع پيامدهايش براي اقتصاد کشور بهتر بود.

وي ادامه داد: براي دلار دو مرتبه تقاضا ايجاد شد، براي اينکه يک عده فکر مي‌کنند دولت بالأخره نمي‌گذارد دلار از ۱۱ هزار تومان پايين‌تر بيايد، پس اين‌ها شروع به خريدن مي‌کنند پس وقتي تقاضا زياد شد، قيمت بالا مي‌رود.

عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد بهشتي با اشاره به کاهش شاخص بورس و نوسانات اخير در اين بازار گفت: بخشي از پول‌هاي موجود در اقتصاد سرازير به بازار سهام شد و تقاضا براي خريد سهام بالا رفت؛ از همان اول که سياست‌ها اعلام شد در ابتدا قيمت سهام مناسب و خوراک شرکت‌ها ارزان بود، يعني با قيمت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ توماني شرکت‌ها خوراک تهيه مي‌کردند به همين علت تقاضا براي خريد سهام ايجاد شد و بالا رفت، اما با تغيير سياست دولت و گران کردن نرخ خوراک، مجدد وضع شرکت‌ها خراب شد.

در شرايطي که وزير اقتصاد نداشتيم، دلار سقوط کرد

هُشي با اشاره به جان کلام درباره وضعيت اقتصادي در کشور تصريح کرد: در حالي که وزير اقتصاد نداشتيم دلار سقوط کرد، اگر دخالت اين وزارتخانه‌ها و دولتي‌ها در بورس، دلار و قيمت‌گذاري‌ها نباشد و دخالت دولت کم شود، شايد يک خيري به مردم برسد.

عضو جامعه حسابرسان در پاسخ به اين سؤال مبني بر اينکه فکر مي‌کنيد دولتي‌ها در به وجود آمدن مشکلات اقتصادي نقش داشتند؟ توضيح داد: بله شرکت‌هاي دولتي و خصولتي‌ها قرار است که ارز وارد بازار کنند اما مي‌گويند دست به ذخايرمان نمي‌زنيم؛ اين در حالي است که خصولتي‌ها را الزام کرده‌اند که ارز حاصل از صادرات غيرنفتي که بخش عمده صادرات غيرنفتي مربوط به پتروشيمي‌ها است را وارد بازار کنند اما آن‌ها ارزي وارد بازار نکردند.

پتروشيمي‌هاي دلاردوست از ۴۰ ميليارد تنها ۴,۵ ميليارد دلار وارد بازار کردند

کارشناس بازار پول و سرمايه بابيان اينکه شرکت‌هايي که تمايل به ورود ارز حاصل از صادرات غيرنفتي خود به بازار ندارند همه خصولتي‌ها هستند، تشريح کرد: منظور از خصولتي‌ها شرکت‌هاي زير نظر نهادها، صندوق‌هاي بازنشستگي، ارتش، سپاه، ستاد اجرايي و تمام اين‌ها است؛ اين در حالي است که خود دولت اعلام کرده است که از ابتداي سال تا شهريور ۴۰ ميليارد دلار صادرات داشته‌ايم؛ اما اين عزيزان دلاردوست، از ۴۰ ميليارد  دلار تنها ۴,۵ ميليارد دلار را وارد بازار کرده‌اند.


1397/09/03

Bookmark and Share   شماره خبر :4093 تعداد بازدید :1115

درج نظرات اخبار

نویسنده *  
نظر *  
کد ویژه
کد امنیتی
Captcha reload