OK

رابرت مارتين تروبلاد

رابرت مارتين تروبلاد (Robert Martin Truebood) پسر ساموئل ئي (Samuel E.) و آيرن لارسن lrene) (Larsen در چهارم ماه مه 1916 در کيندرد (Kindred) داکوتاي شمالي North) (Dakota متولد شد. دوران دبيرستان را در همان شهر محل تولد خود در سال 1932 به پايان رساند و در سال 1937 موفق به اخذ درجه ليسانس با رتبه عالي از دانشگاه مينه سوتا (Minnesota) گرديد و در همان سال به موسسه بدمن، فيني را ترک کرد. در سال 1946 به موسسه اي ملحق شد که بعدها با موسسه اي که با نام اش راس و شرکا Touche Ross &) (Co مشهور شد ادغام گرديد. يک سال بعد، در سال 1947، شريک اين موسسه و در سال 1963 به عنوان رئيس هيئت مديره آن انتخاب شد و تا زمان مرگش اين سمت را حفظ کرد. در سال 1941 تروبلاد به عنوان حسابدار رسمي شهر ايليونويز (IIIinois) برگزيده شد. به پاس قدرداني از زحمات او در آزمون حسابداران رسمي در سال 1941 مدال نقره اي انجمن حسابدارن رسمي امريکا (AICP) به او اهدا گرديد، همچنين از طرف جامعه حسابدارن رسمي ايلينويز نيز مفتخر به دريافت مدال طلا گريد.

رابرت مارتين تروبلاد (Robert Martin Truebood) پسر ساموئل ئي (Samuel E.) و آيرن لارسن lrene) (Larsen در چهارم ماه مه 1916 در کيندرد (Kindred) داکوتاي شمالي North) (Dakota متولد شد. دوران دبيرستان را در همان شهر محل تولد خود در سال 1932 به پايان رساند و در سال 1937 موفق به اخذ درجه ليسانس با رتبه عالي از دانشگاه مينه سوتا (Minnesota) گرديد و در همان سال به موسسه بدمن، فيني را ترک کرد. در سال 1946 به موسسه اي ملحق شد که بعدها با موسسه اي که با نام اش راس و شرکا Touche Ross &) (Co مشهور شد ادغام گرديد. يک سال بعد، در سال 1947، شريک اين موسسه و در سال 1963 به عنوان رئيس هيئت مديره آن انتخاب شد و تا زمان مرگش اين سمت را حفظ کرد. در سال 1941 تروبلاد به عنوان حسابدار رسمي شهر ايليونويز (IIIinois) برگزيده شد. به پاس قدرداني از زحمات او در آزمون حسابداران رسمي در سال 1941 مدال نقره اي انجمن حسابدارن رسمي امريکا (AICP) به او اهدا گرديد، همچنين از طرف جامعه حسابدارن رسمي ايلينويز نيز مفتخر به دريافت مدال طلا گريد. يکي از شناخته ترين خدمات تروبلاد به حرفه، رياست گروه تحقيق انجمن حسابداران رسمي امريکا (AICPA) بر روي هدفهاي صورتهاي مالي است که در سال 1973 منجر به انتشار گزارشي با عنوان «هدفهاي صورتهاي مالي» توسط اين انجمن گرديد که به «گزارش تروبلاد» معروف است. قبل از رياست اين گروه تحقيق، تروبلاد در کميته هاي متعدد انجمن حسابداران رسمي امريکا فعاليت کرده بود. همچنين در هيئت اصول حسابداري (APB) فعال بود و رياست انجمن حسابداران رسمي امريکا را نيز به عهده داشت. او همچنين نقش پيشرو را در گسترش استفاده حرفه از روشهاي آماري، بهبود آموزش حسابداري، توجه به حسابدارن رسمي و همچنين هدفها و تعريف گزارشگري مالي داشت. همان طور که گفته شد تروبلاد ليسانس خود را در علوم اداري با گرايش حسابداري با درجه ممتاز از دانشگاه مينه سوتا دريافت داشت و سپس با يافتن شغلي در موسسه بدمن و فيني در شيکاگو، به اهميت ادامه تحصيلات رسمي و دنبال کردن تحصيلات در دانشگاههاي نورت وسترن و لايولا (Northwestern & Loyola) پي برد. همزمان با تحصيلات عالي، تروبلاد با هيئت علمي دانشگاه کارنگي ملون (Camegie Mellon) در يک تحقيق گروهي در ارتباط با کاربرد روشهاي آماري در حسابداري و حسابرسي همکاري نزديکي داشت. وي پس از تحصيلات دانشگاهي ابتدا مروري بر ادبيات آماري کرد که در سال 1954 منجر به انتشار يک کتابشناسي در همين ارتباط توسط او گرديد. تروبلاد با تهيه کتاب «اطلاعات حياتي» در سال 1954 به موارد مطالعاتي زيادي در حوزه هاي مختلف حسابداري و حسابرسي که نيازمند روشهاي آماري بودند کمک رساند. کتاب «تحقيق و تمرين کاربردهاي آمار در حسابداري، حسابرسي و مديريت» در سال 1955 نيز در واقع خلاصه اي از هدفها و نتايج اين موارد مطالعاتي تا سال 1954 بود. کتاب «نمونه گيري آماري» در سال 1960 نيز مباحث عالي در ارتباط با روشهاي نمونه گيري، صحت نمونه گيري، دقت آماري و قابليت اتکا را ارائه و استفاده از آنها را در حسابداري و حسابرسي تشريح کرده است.

رهبري تروبلاد در معرفي روشهاي آماري از نقش رهبري او در جامعه و حرفه منبعث مي شد. تروبلاد عضو شوراي شهر و همچنين کميسيون رئيس جمهور جانسون President Johnsons) (Comission در امور بودجه بود. از نظر حرفه اي نيز او رئيس جامعه حسابداران رسمي پنسيلوانيا (pennsylvania) و رئيس بخش پيتزبورگ (pittsburgh) اين جامعه بود. در انجمن حسابداران رسمي امريکا، تروبلاد رئيس کميته هدفهاي درازمدت و عضو شوراي اداري بود. پس از يک دوره کوتاه فعاليت در هيئت اصول حسابداري به عنوان رئيس انجمن حسابداران رسمي امريکا در سالهاي 1965 و 1966 انتخاب شد. او به عنوان رئيس گروه بين المللي مطالعات حسابداري (AISG) فعاليت داشت و عضو کميسيون دانستنيهاي عمومي نيز بود.

پويايي نقش رهبري تروبلاد در حرفه ريشه در گستردگي فوق العاده حوزه هاي تحقيقاتي او در دانشگاه داشت. او در طول زندگي کاري خود سخنرانيها و مقالات متعددي از آينده و موفقيت آموزش حسابداري، هدفهاي حسابداري مالي وتعريف حسابداري مالي ارائه کرد.

تجربه هاي تروبلاد در حرفه و همچنين انجام تحقيقات متعدد موجب شد که او تحت تاثير «گزارش پري» (perry Report) که در سال 1956 توسط کميسيون استانداردهاي آموزشي و تجربي حسابداران رسمي منتشر شد و در مقاله سردبير شماره اگوست همان سال ژورنال آواکانتنسي (Joumal of Accountancy) بررسي شد، قرار گرفت. در مقالهاي در سال 1962 که توسط انجمن حسابدارن رسمي ايلينويز منتشر شد پيشنهاد شده بود که دوره ليسانس حسابداري در حد آموزش اصول اساسي کاهش پيدا کند و پس از دوره تحصيل تئوريک يک با دو پس از دوره تحصيل تئوريک يک با دو سال به آموزش فني اختصاص داده شود. تروبلاد از اين دوره آموزشي استقبال کرد چرا که به شدت بر اين باور بود که آينده نيازمند تربيت دانشجوياني براي رفع نيازمند تربيت دانشجوياني براي رفع نيازهاي حرفه اي بود که طي چهل سال آينده پيش روي حرفه مي ديد. بيشتر مقالات و نوشته هاي تروبلاد در ارتباط با ارتقا بخشيدن حسابداري عمومي و هدفهاي صورتهاي مالي است. در مقاله اي که در سال 1960 در ژورنال آواکانتنسي ارائه کرد به تعريف حرفه حسابداري عمومي (مستقل) به عنوان شغلي که تمام خصوصيات يک حرفه را دارد پرداخت و ضرورت پردازش الکترونيکي اطلاعات و خدمات مشاوره مديريت را براي حرفه پيش بيني کرد و با مشاهده تحولات پيش روي اقتصاد و جامعه اظهار داشت که حرفه حسابداري بايد دامنه فعاليتهاي تحقيقاتي خود را به تناسب آينده گسترش دهد.

در زمان فعاليت در کميته هدفهاي دراز مدت، اين سئوال در ذهن تروبلاد شکل گرفت که ترازنامه به چه کسي تعلق دارد و در مقاله اي در سال 1968 با عنوان «حسابداران نگران حرفه خود هستند» که تاثير گرفته از واکنش او به تغييرات اجتماعي متکي بر فرد گرايي بود، اذعان داشت که اصول حسابداري بايد با هدف قابليت استفاده براي عموم استفاده کنندگان تهيه شود و با اين اعتقاد بود که حسابدارن را موظف به گسترش مهارتهاي سنتي در روشهاي اندازه گيري و گزارشگري و ... مي دانست و معتقد بود که حسابداران بايد مسئوليتهاي جديد و مهمتري را بپذيرند.

گروه تحقيق ترو بلاد بر روي هدفهاي حسابداري، بر استفاده کنندگان اطلاعات مالي تاکيد داشت. جدا از بيانيه شماره 4 هيئت اصول حسابداري (APB#4) که فني تر بود، 9 فصل اول گزارش گروه به بحث پيرامون هدفهاي صورتهاي مالي و ارتباط آنها با هدفهاي شرکتهاي بازرگاني و دولتي و جامعه پرداخته و تنها فصل آخر به ويژگيهاي کيفي و فني گزارشگري پرداخته است. همين ديدگاه نيز در بيانيه چارچوب نظري، که توسط هيئت تدوين استانداردهاي حسابداري مالي (FASB) منتشرشد، رعايت شده است.

با بررسي زندگي کاري تروبلاد مشاهده مي شود که رهبري او در توسعه افقهاي حرفه به سمت مسائل اجتماعي، همان طور که در «گزارش تروبلاد» مشاهده مي شود، تاثير عميقي بر حرفه داشته است. علاوه بر اين، علاقه مندي او به حمايت از فنون جدديد و تاثيري که بر آموزش حسابداري داشت به حسابداران رسمي در توسعه و دستيابي به ملزومات درازمدت حرفه کمک شاياني نمود.

فعاليتهاي حرفه اي او را مي توان به شرح زير خلاصه کرد:

معاونت (1962-63) و رياست (1965-66) انجمن حسابداران رسمي امريکا، رياست (1959-60) و معاونت (1958-59) جامعه حسابداران رسمي پنسيلوانيا، عضويت در شوراي انجمن حسابداران رسمي امريکا (1959-60)، کميته اجرايي انجمن (1961-63 و 1964-76)، عضويت در هيئت اصول حسابداري (APB) در سالهاي 1963-65، رياست کميته هدفهاي درازمدت انجمن (1961-65)، گروه تحقيقات بين المللي حسابداران (1966-68) و همان طور که گفته شد رياست گروه تحقيق بر روي هدفهاي صورتهاي مالي (1971-73) که منجر به انتشار «هدفهاي صورتهاي مالي» در سال 1973 توسط انجمن حسابدارن رسمي امريکا گرديد. از فعاليتهاي ديگر او عضويت در کميسيون تحقيق بر روي دانستنيهاي عمومي براي حسابداران رسمي (1963-66) بود که حاصل تحقيقات او منجر به انتشار «افقهايي براي حرفه» در سال 1967 توسط انجمن حسابداران رسمي آمريکا گرديد. او علاوه بر دريافت مدال طلاي انجمن در سال 1971، مفتخر به دريافت جايزه حسابداري از بنياد آلفا کاپا پسي (Alpha Kappa Psi) در سال 1972 گرديد. او همچنين در انجمن حسابداران رسمي ايلينويز و انجمن حسابرسان داخلي (IIA) و انجمن حسابداري امريکا (AAA) عضويت داشت. او در سال 1974 در تالار مشاهير حسابداري برگزيده شد. از جمله فعليتهاي اجتماعي او موارد زير را مي توان بر شمرد: عضويت در کميسيون رياست جمهوري جانسون در امور بودجه (1967)، مشاور نيروي هوايي امريکا (1953-61)، عضويت در شوراي کلساي فاکس (Fox Chapel) در پنسيلوانيا (1957-61)، عضويت در هيئت مديره کلوپ شهري الگنسي کانتي (Allegheny County) پنسيلوانيا (1957-60) و انجمن پرستاران الگنسي کانتي (1957-61).

او در يک فرصت مطالعاتي به تحقيق و سخنراني در دانشگاه کارنگي ملون (1960-61) پرداخت. همچنين در دانشگاههاي استانفورد (1969)، شيکاگو (1971) و آکسفورد (تابستان 1967) سخنراني داشته است. تروبلاد به مدتي طولاني رياست شوراي مشورتي انجن حسابداران حرفه اي را در دانشگاه شيکاگو (1964-74) به عهده داشته است. او حسابداران رسمي را به پذيرش نمونه گيري آماري در حرفه تشويق و ترغيب مي کرد.

تروبلاد براي مجله هاي حرفه اي مطالب زيادي نوشت و کتابهاي زيادي تاليف کرد از جمله:

روشهاي نمونه گيري در حسابداري به همراه ريچارد سايرت Richard M.) (Cyert، آينده آموزش حسابداري به همراه جورج بچ (George L. Bach) و جاستين ديويد سن (Jusin Davidson) در سال 1961، حسابرسي، بازيهاي مديريت و آموزش حسابداري به همراه نيل چرچيل (Neil Churchill) و مرتون ميلر Merton) (Miller در 1964 و کتابي با عنوان «انديشه حسابداري ويليام ورنتز» در سال 1968 به همراه جورج. سورتر (Geoge H.Sorter).

در سال 1963 هيئت امناي دانشگاه مينه سوتا به منظور قدرداني از مشارکتهاي ماندگار از او تقدير به عمل آورد. در همان سال به عضويت افتخاري بخش بتا آلفا پسي (Beta Alpha Psi) دانشگاه مينه سوتا درآمد و همچنين عضو بتا گاما سيگما Beta Gamma) (Sigma نيز بود. در دانشگاه کارنگي ملون يک کرسي حسابداري به نام او تاسيس شد. پس از مرگ او بنياد تاش راس با همکاري انجمن حسابداري امريکا «سمينارهاي سالانه استادان» را به يادگار رابرت تروبلاد تداوم بخشيد. تروبلاد قبل از مرگش به منظور افزايش ارتباط کاري ميان دانشگاهيان و افراد حرفه اين سمينارها را برپا داشته بود.

او در 30 نوامبر 1940 با فلورانس هنري (Florence Henry) ازدواج کرد و صاحب دو فرزند گرديد. او شيفته موسيقي بود و در دوران جواني و قبل از ورود به حرفه حسابداري پيانيست ارکسترها بود. او در هفتم فوريه 1974 در سن 57 سالگي درگذشت.



1395/04/09

Bookmark and Share   شماره خبر :1102 تعداد بازدید :2570

درج نظرات اخبار

نویسنده *
نظر *
کد ویژه
کد امنیتی
Captcha reload