سکه که هفته گذشته به کمک يک‌پنج ضلعي در برابر نزول شديد قيمت‌ها مقاومت کرده بود، در اولين روز هفته، بيش از ۱۰۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد. در بازار موازي، قيمت دلار نوسان چنداني را تجربه نکرد و در روزي نسبتا با ثبات، کمي به مرز ۱۰ هزار توماني نزديک‌تر شد. در اولين روز از آخرين هفته آذرماه، دلار ۱۰۰ تومان کاهش قيمت را تجربه کرد و روي عدد ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان قرار گرفت. به گفته فعالان، کاهش قيمت دلار در شرايطي صورت گرفت که سکه‌بازان انتظار داشتند در هفته جاري، شاخص ارزي در مسير افزايشي قرار بگيرد. انتظار بازگشت قيمت دلار به سطوح بالاتر يکي از اضلاعي بود که در هفته گذشته به مقاومت سکه در برابر افت شديد کمک کرد. با وجود اين، ادامه روند کاهشي دلار در روز شنبه موجب شد انتظارات معامله‌گران سکه تعديل شود. تعديل انتظارات سکه‌بازان نسبت به روند دلار موجب شد که ميزان فروش سکه در ابتداي هفته بيشتر شود و اين فلز گرانبهاي داخلي پس از دو روز افزايش متوالي، دچار کاهش قيمت شود. سکه روز شنبه ۱۳۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهاي ۳ ميليون و ۵۱۰ هزار تومان رسيد. اين کاهش در حالي به ثبت رسيد که سکه در هفته گذشته به کمک اضلاعي مانند انتظار سکه‌بازان مبني‌بر بازگشت قيمت دلار به سطوح بالاتر، رشدبهاي اونس، تقاضاي مصرفي و عدم عرضه مستقيم سکه توانسته بود تا حدي در برابر افت شديد قيمت‌ها مقاومت کند؛ در‌حالي‌که دلار در هفته گذشته بيش از ۱۰ درصد از ارزش خود را از دست داده بود، افت سکه کمي بيشتر از ۵ درصد ثبت شده بود. با اين حال، کنار رفتن حمايت ضلع انتظارات افزايشي معامله‌گران سکه براي دلار و نزول بهاي اونس در بازار جهاني موجب شد که سکه روز شنبه نزديک به ۴ درصد از ارزش خود را از دست بدهد. برخي معامله‌گران عنوان کردند سکه پس از ساعت ۴ بعدازظهر حتي به زير مرز ۳ ميليون و ۵۰۰ هزار توماني نزول کرد. همچنين شماري از کانال‌هاي خبري عنوان کردند که قيمت دلار نيز پس از ساعت ۴ بعدازظهر تا نزديکي مرز ۱۰ هزار توماني پايين رفت. بايد ديد اين روند کاهشي به روز جاري نيز سرايت خواهد کرد و قيمت‌هاي دلار و سکه با رکوردهاي کاهشي جديدي مواجه خواهد شد يا اينکه بازار پس از کاهش شديد قيمت‌ها در هفته گذشته، در هفته جاري بيشتر به‌دنبال ثبات و کاهش نوسان خواهد بود.

آرامش در بازار ارز

در اولين روز هفته، بازار ارز آرامش نسبتا پايداري داشت و قيمت دلار و ساير ارزها نوسان چنداني را تجربه نکردند. دلار در اين روز در دامنه ۱۰ هزار و ۱۰۰ تا ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان نوسان کرد که نسبت به روزهاي پرنوسان هفته گذشته، از بازار کم‌تغييرتري خبر مي‌داد. به گفته فعالان، در اين روز بازارساز ارزي نيز سيگنالي از ثبات را به بازار مخابره کرد؛ چراکه قيمت عرضه صرافي‌هاي منتخب در اولين روز هفته تغييرات چنداني را ثبت نکرد.

به گفته فعالان، بازارساز در هفته‌هاي اخير سعي کرده است از طريق شبکه صرافي‌ها متشکل قيمت‌هاي بازار ارز را مديريت کند. به گفته بازيگران با تجربه بازار، در روزهاي اخير عرضه ارز در بازار با راحتي بيشتري صورت مي‌گيرد و متقاضيان با آسودگي بيشتر مي‌توانستند از صرافي‌هاي منتخب ارز مورد نياز خود را تامين کنند. به گفته فعالان، بانک‌ها و شعبه‌هاي صرافي‌هاي آنها نيز در هفته‌هاي اخير همکاري مناسبي با بازارساز داشته باشند. روز گذشته «ايسنا» خبر داد که تا ساعت يک بعدازظهر حتي بانک‌ها با قيمت‌هاي بالاتري نسبت به صرافي‌ها خريدار دلار بوده‌اند. به گفته يکي از بازيگران با تجربه بازار، بازارساز با ثبت قيمت‌هاي بالاتر نسبت به نرخ کف بازار قصد دارد، رابطه دلالان را با مردم عادي تا حدي قطع و شفافيت بيشتري را در معاملات ارزي برقرار کند. وقتي صرافي‌ها و بانک‌ها با قيمت بالاتري نسبت به کف بازار خريدار دلار باشند، طبعا مردم به سوي شبکه رسمي خواهند رفت.

به گزارش «ايسنا» بانک‌ها ديروز (۲۴ آذر) نرخ خريد ارز را کاهش دادند و تا ساعت ۱۳  هر دلار آمريکا را ۱۰ هزار و ۹۳ تومان خريدند. همچنين نرخ خريد يورو نيز نسبت به آخرين روز هفته قبل کاهشي بوده و ۱۱ هزار و ۴۱۵ تومان است. درصورتي‌که روزهاي پاياني هفته گذشته هر دلار در بانک‌ها قيمت ۱۰ هزار و ۱۱۱ تومان و هر يورو ۱۲ هزار و ۱۲۲ تومان خريداري مي‌شد. قيمت خريد هر دلار آمريکا در بازار آزاد توسط صرافي ملي نيز در ساعات ابتدايي روز گذشته ۱۰ هزار و ۱۵ تومان اعلام شده بود که پايين‌تر از نرخ خريد بانک‌ها قرار داشت. به گفته فعالان، قيمت خريد دلالان عمدتا در انتهاي کانال ۹ هزار توماني قرار داشت.