«نه» بازارساز به کانال ارزي 16

اولين روز کاري بازار در سال ۹۹، کم‌هيجان بود و کم‌رمق؛ صرافي‌هاي راسته خيابان فردوسي اکثرا بسته بودند و تعداد صرافي‌هايي که کار خود را در سال جديد آغاز کرده بودند، به انگشتان دو دست نمي‌رسيد. در چنين شرايطي، صرافي ملي اولين قيمت دلار و يورو در سال ۹۹ را در سايت خود درج کرد؛ صبح روز شنبه صرافي ملي نرخ فروش هر دلار آمريکايي را ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان ثبت کرد که افزايشي هزار توماني(معادل ۷/ ۶ درصد) نسبت به آخرين قيمت اين صرافي در سال گذشته داشت. در مورد يورو، ميزان افزايش قيمت محدودتر بود؛ ارز اروپايي در ابتداي روز اول هفته ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان قيمت خورد که ۴۰۰ تومان بيشتر از روز انتهايي سال قبل بود. به اين ترتيب، صرافي ملي که در تمام طول نوروز قيمتي را بر تابلوي خود درج نکرده بود، به يکباره به‌صورت جهشي قيمت دلار را بالا برد و يورو را رهسپار کانال ۱۷ هزار توماني کرد. البته در ادامه روز اين صرافي مقداري قيمت‌هاي ابتداي روز را کاهش داد. با اين حال، آنچه مسلم بود بازارساز حاضر نشد کانال ۱۶ هزار توماني را که دلالان معاملات خود را در آن انجام مي‌دادند به رسميت بشناسد ولي به دنبال کم کردن فاصله قيمتي خود با بازار آزاد بود.

در حالي که صرافي ملي فعاليت خود را آغاز کرده بود، بسياري از صرافي‌ها ديروز بسته بودند و اندک بازيگران رسمي که فعاليت صنفي خود را از سر گرفته بودند، خريد و فروش خاصي انجام نمي‌دادند. دليل اين موضوع را نمي‌توان در عامل ديگري جز گسترش ويروس کرونا جست و جو کرد: مردم تمايلي براي حضور در بازار ندارند و صرافي‌ها نيز حداقل در روز کاري اول سال ۹۹ گرايشي براي فعاليت نداشتند. در اين ميان، برخي فعالان عنوان مي‌کردند که فروشندگان طلا و جواهر به اجبار تا اواخر هفته جاري تعطيل خواهند بود و نبايد فعاليت خود را از سر بگيرند. به گزارش اتحاديه صنف فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر، رئيس اتحاديه طلا و جواهر با تاکيد بر تعطيلي واحدهاي اين صنف تا ۲۰ فروردين، عنوان کرده است: هيچ طلا‌فروشي حق فعاليت تا بيستم ماه جاري را ندارد و در صورت مشاهده برخورد جدي صورت مي‌گيرد.

تعديل قيمت دلار در ميان دلالان

در روزهايي که بازار به دليل گسترش ويروس کرونا در شرايط عادي قرار ندارد، فعاليت معامله‌گران فردايي همچنان در بازار ادامه دارد. ديروز در بازار آزاد، آنها همچنان دلار را بالاي مرز ۱۶ هزار توماني معامله مي‌کردند ولي اندکي از هيجاناتي که در هفته گذشته به وجود آمده بود، کاسته شد. در ابتداي روز شنبه معامله‌گران فردايي و نقدي اين ارز را بالاي ۱۶ هزار و ۴۵۰ تومان قرار داده بودند؛ ولي هر چقدر از ابتداي روز فاصله گرفتيم، قيمت‌ها نزولي‌تر شد، به‌طوري‌که حدود ساعت ۴ بعدازظهر آنها اسکناس آمريکايي را با قيمت ۱۶ هزار و۳۵۰ تومان معامله مي‌کردند که حدود ۱۵۰ تومان کمتر از قيمت ابتداي روز بود ولي نسبت به آخرين قيمت‌‌هاي سال گذشته ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان بيشتر بود.

هدف بازارساز از بالا بردن قيمت صرافي‌ها

در ابتداي اولين روز کاري سال جديد، صرافي ملي قيمت دلار را در همان آغاز کار هزار تومان بالا برد. چنين اتفاقي شايد براي بسياري از افرادي که روند بازار ارز را دنبال مي‌کنند، عجيب باشد، ولي بايد يک نکته را به خاطر آوريم و آن اينکه، بازارساز در طول سال گذشته نيز کمتر مايل بود فاصله قيمتي با بازار آزاد به بيش از ۵ درصد برسد. به نظر مي‌رسد بازارساز تنها در روزهاي انتهايي اسفند به دليل دادن يک سيگنال انتظاري قيمت دلار را تا کانال ۱۴ هزار توماني عقب برد، ولي با توجه به اينکه برخلاف انتظار او، ارزش اسکناس آمريکايي در تعطيلات نوروز به يکباره رشد بيشتري پيدا کرد، ناچار شد در اولين روز کاري سال ۹۹ بار ديگر قيمت خود را به بازار آزاد نزديک کند. افزايش يکباره قيمت صرافي ملي موجب شد فاصله قيمتي بازار آزاد با اين صرافي به حدود ۲ تا ۳ درصد برسد. افزون بر اين، سياست ياد شده موجب شد که بخشي از هيجاناتي که طي نوروز در بازار آزاد ايجاد شده بود، فروکش کند، چرا که ديروز قيمت دلار در ميان دلالان نه تنها به بالاي سطح ۱۶هزار و ۵۰۰ توماني نرفت، بلکه حدود ۲۰۰ تومان نيز کاهش قيمت را نسبت به سقف ابتداي روز تجربه کرد.

مهم‌ترين دليلي که بازارساز سعي مي‌کند قيمت فروش خود را به بازار آزاد نزديک کند، جلوگيري از آربيتراژ قيمتي است. قصد بازارساز اين است که اجازه ندهد که برخي از افراد از تفاوت قيمتي بين صرافي‌هاي منتخب و بازار آزاد کسب سود کنند. در صورتي که شرايط آربيتراژي وجود داشته باشد، تقاضاي کاذب زيادي وارد بازار مي‌شود و قيمت را تحت فشار بيشتري قرار مي‌دهد. در واقع افزايش تمايل براي خريد ارزان خود محرکي براي رشد بيشتر است. نکته مهم تر آنکه، بازارساز بايد سعي کند از ذخاير ارزي خود در شرايط تحريم محافظت کند و اجازه ندهد قيمت به يکباره دچار شوک‌هاي آني شود. اگر بازارساز ارز خود را به‌صورت ارزان‌تر از بازار آزاد به فروش برساند، ذخاير او براي مقابله با شوک‌هاي ارزي کاهش خواهد يافت.

تثبيت سکه بالاي مرز ۶ ميليوني

در ابتداي روز گذشته در بازار سکه، معامله‌گران بازار آزاد و دلالان اين فلز گرانبها را در آستانه محدوده ۶ ميليون و ۴۲۰ هزار توماني معامله مي‌کردند؛ ولي هر چقدر قيمت دلار پايين‌تر رفت، سکه نيز کاهشي‌تر شد؛ حدود ساعت ۴ بعدازظهر ديروز در معاملات غيررسمي، فلز گرانبهاي داخلي روي عدد ۶ ميليون و ۳۸۰ هزار تومان قرار داشت. سکه در آخرين روز اسفندماه به عدد ۶ ميليون و ۲۰ هزار توماني رسيده بود. با توجه به نبود فعاليت بازيگران رسمي و جوسازي‌هاي ناشي از مشکلات اقتصادي و افت قيمت نفت، سفته‌بازان ممکن است در ساعات انتهايي روز قيمت‌ها را بتوانند کمي بالاتر ببرند.

البته بخش زيادي از رشد ۳۲۰ هزار توماني سکه در اين فاصله ناشي از افزايش دوباره طلا در بازارهاي جهاني بوده است. اونس در انتهاي اسفند يک بار ديگر تا مرز هزار و ۵۰۰ دلاري عقب‌نشيني کرد، ولي روز جمعه در بازارهاي جهاني بالاي مرز هزار و ۶۰۰ دلاري بسته شد.

طلافروشي‌ها تا ۲۰ فروردين تعطيل هستند

رئيس اتحاديه طلا و جواهر با تاکيد بر تعطيلي واحدهاي اين صنف تا ۲۰ فروردين گفت: هيچ طلافروشي حق فعاليت تا بيستم ماه جاري را ندارد و در صورت مشاهده برخورد جدي صورت مي‌گيرد.

آيت محمدولي درخصوص فعاليت واحدهاي طلافروشي با توجه به شيوع ويروس کرونا در کشور اظهار کرد: طبق مصوبه ستاد ملي مبارزه با کرونا، طلافروشي‌ها نيز تا بيستم فروردين ماه تعطيل هستند و نبايد فعاليتي داشته باشند.

وي با بيان اينکه درباره ادامه فعاليت طلافروشي‌ها بعد از ۲۰ فروردين نيز بايد منتظر تصميم ستاد ملي مبارزه با کرونا باشيم، افزود: هيچ واحد صنفي نبايد در اين مدت فعاليت خود را از سر بگيرد.

رئيس اتحاديه طلا و جواهر تاکيد کرد اگر در بازرسي‌ها مشاهده شود که واحد صنفي مخفيانه فعاليت خود را آغاز کرده و باز است. اتحاديه به صورت جدي برخورد خواهد کرد.

محمدولي درباره قيمت‌هاي درج شده در شبکه‌هاي مجازي براي طلا و سکه اين‌طور توضيح داد که تا زماني که بازار طلا و سکه تعطيل است و معامله‌اي به‌صورت واقعي در آن انجام نمي‌شود نمي‌توان درباره واقعي بودن اين قيمت‌ها اطمينان داشت.

وي افزود: اکثر اين قيمت‌ها براساس معاملات دلالي و کاغذي در شبکه‌هاي مجازي درج مي‌شود درحالي که تا معاملات واقعي در بازار انجام نشود، قيمت واقعي مشخص نمي‌شود.