در آخرين روز بهمن‌ماه، دلار چهارمين افزايش متوالي را تجربه کرد، ولي ميزان رشد آن بسيار کمتر از روزهاي گذشته بود. روز سه‌شنبه، دلار با ۳۰ تومان افزايش به بهاي ۱۳ هزار و ۸۰ تومان رسيد. اين در حالي بود که شاخص ارزي در روزهاي يکشنبه و دوشنبه ۲۱۰ و ۶۰۰ تومان رشد را به ثبت رسانده بود. به گفته فعالان، ۵ عامل در کاهش نوسان بازار ارز در روز انتهايي ماه يازدهم دخيل بودند: ۱- خبرها و شنيده‌هايي مبني‌بر فرصت دوباره FATF به ايران.۲- تمديد مجوز اخذ وام ۵ ميليارد دلاري از روسيه. ۳- شناسايي سود برخي نوسان‌گيران در مرز ۱۳ هزار توماني.۴- احتياط معامله‌گران در خريد ارز پس از برخوردهاي امنيتي. ۵- علامت متغيرهاي بيروني مانند کندشدن رشد نرخ حواله درهم. درهم که روز دوشنبه ۱۰۰ تومان افزايش يافته بود، ديروز تنها حدود ۲۰ تومان رشد کرد. برخي معامله‌گران نيز باور داشتند، ورود بخشي از نقدينگي به بازار خودرو موجب شد که فشار بر بازار ارز کمتر شود و قيمت در بازار دلار رشد زيادي را تجربه نکند.

با اينکه در انتهاي بهمن‌ماه قيمت دلار نسبت به روزهاي قبل رشد محدودتري را تجربه کرد، ولي بازدهي دلار در دومين ماه زمستانهمچنان دو رقمي باقي ماند. دلار در بهمن‌ماه ۳/ ۱۲ درصد افزايش قيمت را تجربه کرد و با فاصله‌گيري از ميانه‌هاي کانال ۱۱ هزار توماني به کانال ۱۳ هزار توماني وارد شد. البته کاهشي‌هاي بازار بيشتر از آنکه به دومين بازدهي مثبت دلار توجه کنند، به ميزان آن اشاره مي‌کنند.به گفته آنها دلار در اولين ماه زمستان کمي بيش از ۱۶ درصد افزايش قيمت را تجربه کرد، حال آنکه ميزان رشد آن در بهمن‌ماه کمتر شده و به ۱۲ درصد رسيده است. از نظر آنها، کاهش سرعت رشد دلار نشانه‌اي از آغاز پايين آمدن تقاضا در دو ماه انتهايي سال است و بر اين مبنا انتظار دارند، قيمت دلار در اسفندماه رشد زيادي را تجربه نکند و هر چقدر دراين ماه جلو برويم، با افزايش عرضه ارز توسط صادرکنندگان قيمت رويه کاهشي به خود بگيرد.در روزي که دلار رشد چندان زيادي نداشت، سکه تمام بهار آزادي توانست خود را به مرز ۴ميليون و ۵۰۰ هزار توماني برساند. در چهارمين روز هفته، سکه با ۲۵ هزار تومان افزايش به قيمت ۴ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان رسيد. به گفته فعالان، يکي از متغيرهايي که در روز انتهايي بهمن‌ماه به رشد قيمت سکه کمک کرد، رشد بهاي اونس در بازارهاي جهاني بود. اونس ديروز تا ساعت ۴ بعدازظهر تا آستانه محدوده هزار و ۳۳۰ دلاري رشد کرده بود.با افزايش سکه به مدد رشد اونس و دلار در انتهاي بهمن، ميزان بازدهي سکه در اين ماه به ۲/ ۱۲ درصد رسيد. اين در حالي بود که فلز گرانبهاي داخلي در ماه اول زمستان بيش از ۱۷ درصد افزايش قيمت را ثبت کرده بود.

  خبرهاي مثبت به بازار ارز

به گفته فعالان، بازار ارز بعدازظهر دوشنبه تحت‌تاثير خبر تمديد مجوز اخذ وام ۵ ميليارد دلاري از روسيه قرار گرفت. به گفته يکي از بازيگران باتجربه بازار، در ساعات انتهايي روز دوشنبه، قيمت دلار حتي به بالاي ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان رفته بود،ولي با انتشار اين خبر در بازار قيمت به سرعت مسير خود را عوض کرد و رو به قيمت‌هاي پايين تر آورد. به گزارش «ايسنا» بعدازظهر دوشنبهنمايندگان مجلس در مصوبه‌اي مقرر کردند که مجوز اخذ وام ۵ ميليارد دلاري از روسيه در سال آينده تمديد شود. در همين ارتباط، يک عضو هيات‌رئيسه مجلس گفت که دولت با مجوز مجلس تاکنون ۲ ميليارد دلار وام گرفته است که مي‌تواند ۳ ميليارد دلار نيز استقراض کند. به گفته يکي از فعالان، هر گونه خبري که نشان از تقويت درآمدهاي ارزي دولت يا کاهش هزينه‌هاي آن باشد، با عقب‌نشيني معامله‌گران افزايشي مواجه مي‌شود؛ چراکه آنها انتظار دارند تحت‌تاثير کاهش درآمدهاي دولت و هزينه‌هاي بالاي آن در سال آتي قيمت دچار رشد بيشتري شود و هر گونه سيگنال مقابل آن، طبعا سمت انتظارات آنها را کمي تعديل خواهد کرد.دومين خبري که از ظهر ديروز فضاي بازار را تحت‌تاثير قرار داد، شنيده‌ها پيرامون تمديد مهلت FATF به ايران بود. به عنوان مثال، ديروز خبرآنلاين نوشت: گفته مي‌شود فضاي نشست گروه ويژه اقدام مالي در پاريس به‌گونه‌اي بود که تصور مي‌رود احتمال فرصت ۴ ماهه براي انجام سازوکارهاي لازم براي پيوستن به FATF افزايش يافته است. براساس گزارش رسيده، بيانيه گروه ويژه اقدام مالي تا روز جمعه صادر خواهد شد و احتمال مي‌رود علاوه‌بر تمديد فرصت، حاوي هشدارهايي به ايران باشد. نوسان‌گيران در روزهاي گذشته بسيار پيرامون احتمال تمديد نشدن فرصت گروه اقدام ويژه مالي مانور داده بودند و طبيعي است که تمديد فرصت ايران، بهانه افزايشي اين عده را از ميان ببرد. در اين شرايط نوسان‌گيران احتمالا سعي خواهند کرد که به متغيرهاي جديدتري براي رشد قيمت تکيه کنند. در شرايط فعلي آنها همچنان باور دارند ورود بخشي از سپرده‌هايي که سررسيد يکساله شده‌اند، مي‌تواند در روزهاي ابتدايي اسفند به همراه تقاضاي نوروزي مسافران، دلار را دچار نوسان کند. اين در حالي است که کاهشي‌ها بيش از هر متغيري به افزايش عرضه ارز در ماه انتهايي سال اشاره مي‌کنند، امري که رئيس کل بانک مرکزي نيز طي روزهاي گذشته بر آن تاکيد داشته است.

  چرا رفتار معامله‌گران تغيير کرد؟

به گفته فعالان، در کنار خبرهايي که موقعيت معامله‌گران در بازار را تغيير داد، دو اتفاق ديگر نيز در تغيير رفتار آنها موثر بود. اولين اتفاق از بيرون بازار رقم خورد، جايي که به گفته فعالان، برخورد امنيتي با تعدادي از دلالان موجب شد که شماري از معامله‌گران در خريد ارز احتياط و سعي کنند حداقل به‌طور موقت از بازار عقب‌نشيني کنند. به گزارش خبرگزاري تسنيم، فرمانده انتظامي تهران بزرگ گفت: صبح ديروز۲۰ دلال ارزي در تهران بازداشت شدند. فرمانده انتظامي تهران بزرگ با بيان اينکه هم‌اکنون بالغ‌بر ۱۹۰ دلال ارزي در زندان به سر مي‌برند، گفت: تقريبا تمامي صرافي‌هاي غيرمجاز نيز پلمب شده‌اند و بازار دلالان ارزي در سبزه ميدان، فردوسي و ساير نقاط تهران جمع‌آوري شده است.در اين ميان، يکي از عوامل دروني که ديروز نوسانات را کاهش داد، شناسايي سود برخي معامله‌گران در مرز ۱۳ هزار تومان بود. در اين روز، به گفته فعالان، برخي معامله‌گران که از اوايل کانال ۱۲ هزار توماني اقدام به خريد کرده بودند، در مرز ۱۳ هزار تومان فروشنده شدند. به گفته يکي ازبازيگران باتجربه بازار، کاهش سرعت رشد نرخ حواله درهم و بازگشت از محدوده ۳ هزار و ۶۰۰ توماني ممکن است يکي از عوامل مهم در شناسايي سود معامله‌گران در مرز ۱۳ هزار تومان بوده باشد.

13 (1)