روز دوشنبه، سکه تمام بهار آزادي از مرز ۴ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان به سرعت پايين رفت و دلار نيز ساعت ۴ بعدازظهر زير سطح ۱۳ هزار توماني به کار خود پايان داد. در سومين روز هفته، سکه ۵۵ هزار تومان ارزش خود را از دست داد و روي عدد ۴ ميليون و ۴۷۵ هزار تومان قرار گرفت. ديروز دلار نيز ۱۳۰ تومان افت قيمت را تجربه کرد و به قيمت ۱۲ هزار و ۹۹۰ هزار تومان رسيد. به گفته برخي از صرافي‌ها، ديروز افراد زيادي به بازار مراجعه مي‌کردند و تصميم داشتند که سکه خود را بفروشند. بر اساس اظهارات شماري از فعالان، بيشتر صرافي‌ها تمايلي نداشتند که سکه را با قيمت‌هاي بالاي ۴ ميليون و ۴۵۰ هزار خريداري کنند و برخي نيز در پاسخ به فروشندگان عنوان مي‌کردند «فعلا خريد ندارند». هراس بازيگران سکه از آن بود که با هجوم عرضه، اين فلز گرانبها افت بيشتري را تجربه کند، در نتيجه تمايلي به خريد نداشتند. اين موضوع از آن جهت بيشتر ذهنيت بازيگران سکه را تحت تاثير قرار داده بود که انتظار افت قيمت به زير مرز ۴ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان را نداشتند. با اين حال، به گفته فعالان، پس از اينکه بازار سکه از ساعت ۱۲ ظهر ثبات بيشتري پيدا کرد و افت قيمت متوقف شد، معامله‌گران با آرامش بيشتري خريد و فروش‌هاي خود را در پيش گرفتند.

در مورد علت افزايش عرضه در بازار سکه ديدگاه‌هاي متفاوتي وجود داشت، ولي بيشتر فعالان باور داشتند که جنس عرضه در بازار سکه خانگي بوده است. در واقع اين عده معتقد بودند، برخي از افراد براي اينکه در انتهاي سال نياز به ريال دارند، تصميم گرفتند بخشي از سکه‌هاي خود را به فروش برسانند. اين عده از اين رو ادعاي ياد شده را مطرح مي‌کردند که بيشتر فروشندگان را افراد ميانسالي تشکيل مي‌دادند که تعداد سکه‌هاي فروشي‌شان نيز زياد نبود. با اين حال، اين ادعا نمي‌تواند کاملا درست باشد و ممکن است دلايل مختلفي براي فروش سکه توسط اين دسته وجود داشته باشد.

گروهي از فعالان عنوان مي‌کردند، شماري از فروشندگان سکه قصد داشتند، از طريق فروش آن وارد بازار مسکن شوند و بخشي از هزينه خريد مسکن را تامين کنند. با اين حال، عده ديگري باور داشتند بخشي از افراد، پس از تحويل سکه‌هاي پيش‌فروش خود در اسفندماه اقدام به فروش کردند. در اين ميان، آنچه برخي فعالان به آن اشاره مي‌کردند، فروش کم سکه توسط معامله‌گران بزرگ بود.

دو عامل بنيادي ديگر نيز در افت قيمت سکه اثر داشتند. يکي عدم افزايش اونس در بازارهاي جهاني تا ساعت ۴ بعدازظهر و ديگري افت بهاي دلار در بازار داخلي.  ديروز دلار در همان ابتداي روز تمايلات کاهشي را از خود نشان مي‌داد. شاخص ارزي در ابتداي روز روي مرز ۱۳ هزار توماني معاملات خود را آغاز کرد، ولي خيلي زود به کانال ۱۲ هزار توماني رفت و تا قيمت ۱۲ هزار و ۹۶۰ تومان عقب‌نشيني کرد. با رسيدن به اين محدوده خريدها بيشتر شد و قيمت در مقطعي به کانال ۱۳ هزار توماني رفت، هر چند که در انتهاي روز در انتهاي محدوده ۱۲ هزار و ۹۰۰ توماني به کار خود پايان داد.

به گفته فعالان، تقاضا در بازار ارز کاهش پيدا کرده است و همين موضوع مهم‌ترين عامل اثر‌گذار در روند قيمت بازار در روزهاي اخير بوده است. در اين ميان، رفتار بازارساز و نوع قيمت‌گذاري او نيز در انتظارات معامله‌گران بازار اثر داشت. ديروز صرافي‌هاي بازارساز در ابتداي روز قيمت فروش دلار را زير مرز ۱۳ هزار توماني و عدد ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان تعيين کرد. حدود ساعت ۳ بعدازظهر قيمت دلار بر تابلوي اين صرافي‌ها ۵۰ تومان ديگر ارزان شد و روي عدد ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان قرار گرفت. به گفته فعالان، فاصله کم قيمت بازارساز با بازار آزاد موجب شده بود افراد زيادي در مقابل صرافي‌ها قرار نداشته باشند و از اين لحاظ فشاري به معاملات وارد نشود. از آن سو ديروز نرخ حواله درهم نيز نشانه افزايشي از خود بروز نداد و در مقطعي حتي تا محدوده ۳ هزار و ۵۳۰ تومان عقب‌نشيني کرد. به گفته فعالان، سيگنال اوليه کاهشي به معامله‌گران بازار ارز داخلي نيز از ناحيه حواله درهم داده شد. با اين حال، آنچه نظر برخي ديگر از فعالان را جلب کرده بود، بالا بودن ارزش درهمي دلار نسبت به دلار بازار داخلي بود. به گفته يکي از بازيگران باتجربه بازار زماني که قيمت دلار ۱۲ هزار و ۹۹۰ تومان بود، قيمت حواله درهم روي عدد ۳ هزار و ۵۶۵ تومان قرار داشت. ضرب عدد ۳ هزار و ۵۶۴ در نرخ برابري دلار به درهم ۶۷/ ۳ نشان مي‌داد که ارزش دلارمي توانست در حدود ۱۳ هزار و ۶۵ تومان باشد که بالاتر از نرخ نقدي بازار تهران بود. برخي فعالان اين موضوع را نشانه‌اي از افزايش عرضه دلار در بازار داخلي نسبت به عرضه حواله درهم دانسته بودند.